Hirdetés

Létezik Magyarországon Twitch-függőség?

|

Túlzásba viszik a magyar gamerek a Twitch használatát? Mennyit költenek rá, és mi motiválja őket erre? Ezekre kereste a választ egy új kutatás, amelyben a GS is részt vett.

Hirdetés

A legújabb kutatásunkban utánajártunk annak, vajon mennyire gyakori magyar gamerek körében, hogy túlzásba viszik a népszerű streamingplatformon való időtöltést. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mennyit költenek a Twitchen, és mi motiválja az oldal látogatóit arra, hogy pénzzel is támogassák kedvenc csatornájukat, streamerüket. A kutatás eredményei a Psychology of Popular Media című szakfolyóiratban jelentek meg, most megosztjuk veletek is a fő érdekességeket. 

Egy új és népszerű platform megjelenésekor az egyik legfőbb kérdés, ami a közvéleményt foglalkoztatja, hogy vajon mekkora az addikciós potenciálja. Ezzel a kérdéssel legtöbbször olyan formában találkozhatunk a médiában, hogy függővé tesz-e az oldal. A kutatók körében pedig inkább az a kérdés, vajon a felhasználók hány százaléka mutat olyan túlzott viselkedéseket, amelyek erősen felvetik a függőség kockázatának gyanúját.

Ha a felhasználók jelentősebb hányada a függőség tüneteit mutatja, akkor érdemes további vizsgálatokat végezni annak kiderítésére, hogy mi áll ennek hátterében.

Számos tényező között itt megemlíthetjük az egyéni pszichés sajátosságokat (pl. meglévő hangulatzavarok) és a platform specifikumait (pl. jutalomrendszer), amelyek hajlamosíthatják a felhasználót a túlzásba vitt tevékenységre. Ha azonban azt látjuk, hogy egy új platform felhasználói körében nem gyakoribb a függőséggel esetlegesen veszélyeztetett személyek aránya, mint más online közösségi terek esetén, megnyugodhatunk, hiszen nem tűnik kockázatosabbnak a használata olyan oldalaknál, mint amelyeket addig is rendszeresen látogattunk.

Hirdetés

Mennyi időt töltenek magyar játékosok a Twitchen?

A kutatás adatfelvétele több hullámban zajlott 2021 során. Fontos hozzáfűzni, hogy ebben az évben látványosan nőtt a Twitch látogatóinak száma, vélhetően a COVID miatti lezárások és az otthoni időtöltés hatására. 2021 júniusában már 2,7 millióra emelkedett a napi látogatók száma, amely 1,4 millióval több a COVID-évek előtti időszakhoz képest. Az első adatfelvételünk 2021 februárjában kezdődött, kimondottan Twitch-felhasználók körében.

Nem sokkal később útjára indítottuk párhuzamos adatfelvételünket a GS-sel, gamerek szélesebb táborában. Az első adatfelvétel során 525 videojátékost kérdeztünk Twitch-használati szokásairól. Közöttük többségben voltak a férfiak (81%), az átlagéletkor 25,6 év volt. A megkérdezettek számottevő többsége (81,9%) legalább heti egyszer látogatta a Twitchet, míg csupán 7%-uk vallotta, hogy kb. havi 1-3 alkalommal, 11%-uk pedig ennél is ritkábban.

A második adatfelvétel 1544 videojátékos részvételével zajlott, akik között szintén többségben voltak a férfi válaszadók (89%), az átlagéletkor 26,3 év volt. A Twitch használatát tekintve már nagyobb változatosságot mutattak a válaszok: a játékosok 45,5%-a látogatta legalább heti egyszer az oldalt, míg 21,5% kb. havi 1-3 alkalommal, és 33% ennél is ritkábban. A játékosok 57,7%-a legalább 3 éve látogatta a Twitchet, és átlagosan 1,5-2 órát töltöttek a platformon egy-egy alkalommal.

Mennyi felhasználót érinthet a Twitch-függőség kockázata?

A kutatásunk fő kérdése az volt, vajon mennyire gyakori a felhasználók körében, hogy túlzásba viszik a platform használatát. Mivel a nézői aktivitás és a saját játék streamelése az esetek nagy részében együtt járó tevékenység a Twitchen, a használat minőségében nem tettünk különbséget a kockázatbecslés során. A függőség tüneteit tehát az általános használat vonatkozásában vizsgáltuk, függetlenül attól, hogy az időtöltés streaming nézését vagy aktív közvetítést takar.

Az 1544 játékos körében végzett adatfelvételünk alapján mindössze 1,3%-ra tehető azok aránya, akiknél a Twitch-függőség magasabb kockázata fennáll, míg a Twitchet intenzívebben használó 525 játékos körében ez az előfordulási arány 4,8% volt.

Fontos hangsúlyozni, hogy diagnosztizált zavarról nem beszélhetünk egyik esetben sem, csupán a függőség szempontjából veszélyeztetettebb játékosok kiszűrésére alkalmas az eljárás, amelyet a kutatás során alkalmaztunk.

A függőség szempontjából magasabb kockázatú játékosok jellemzően több depresszióra és szorongásra utaló tünetről számoltak be, és hajlamosabbnak mutatkoztak a túlzott mértékű nappali álmodozásra. Ez utóbbi olyan fantáziatevékenységre utal, amikor a személy képzeleti működése olyannyira élénk és nehezen kontrollálható, hogy a hétköznapi teendőiben is akadályozza őt (pl. nem tud koncentrálni a munkája során, mert gyakran a képzeletvilágában kalandozik). Azok a játékosok, akik függőségre utaló tünetek nélkül jelentősebb időt töltöttek a Twitchen, ellenben nem számoltak be ilyen problémákról. Ez az eredmény is megerősíti az addikciós kutatások egyik fontos megállapítását, miszerint egy kedvelt tevékenységgel való számottevő időtöltés nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki függő. Sőt, valójában a függőség meglehetősen ritka, ám a kockázatot jelentő viselkedésekre időben érdemes odafigyelni.

Mennyit költenek a játékosok a Twitchen?

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mennyi pénzt költenek kedvenc csatornáik és streamereik támogatására a megkérdezett Twitch-felhasználók. A válaszok alapján a játékosok több mint fele (51,2%) sosem fizetett elő Twitch-csatornákra. Akik elő is fizettek, inkább rövid távra (1-6 hónap között a játékosok 23,4%-a). Hasonló tendencia figyelhető meg az elköltött pénzösszegek tekintetében is: a személyek több mint fele (53,7%) 1000 Ft-nál is kevesebb összeggel támogatott valaha is Twitch-streamereket. Ebbe azok is beletartoznak, akik sosem támogattak pénzzel streamereket az oldalon. A játékosok 12,4%-a 1000 és 5000 Ft közötti összeggel, míg 33,9%-uk 5000 Ft-nál nagyobb összeggel támogatta kedvencét.

Eredményeink szerint a Twitchen történő pénzköltés nem áll kapcsolatban a platformon töltött idővel, sem a függőséggel, azaz az intenzívebb használat önmagában nem győzi meg a felhasználót arról, hogy pénzzel is támogasson streamereket.

Mi győzi meg a játékosokat, hogy támogassák kedvencüket? Ennek a kérdésnek a megválaszolására felmértük, hogy a Twitch-felhasználók mennyi időt töltenek a kedvenc streamer közvetítéseinek követésével, milyen módon léptek már kapcsolatba vele, mennyire szeretnének hozzá hasonlóak lenni, és mennyire érzik úgy, hogy közvetlenül kapcsolódni tudnak hozzá a stream alatt.

A vizsgált tényezők közül csupán a streamer és a néző közötti korábbi interakció valószínűsítette a pénzbeli támogatást. Kiemelten azok köréből kerültek ki a támogatók, akiknek a kommentjére már reagált valamilyen módon a kedvenc streamer az élő közvetítés alatt. A támogatást kisebb mértékben valószínűsítette még, ha a személy chatelhetett kedvencével, vagy élőben is találkozhatott vele.

Láthatjuk tehát, hogy a megkérdezett magyar gamerek nem nagyon költekeznek a Twitchen, de a streamerrel való közvetlen kapcsolat növelheti ennek valószínűségét, különösen az élő közvetítés során történő interakciók.

A kutatás fő megállapításai

Összességében tehát azt láthattuk, hogy a Twitch-függőség kockázata a megkérdezett magyar játékosok körében nagyon keveseket érint. Az általunk becsült előfordulási arányok nem magasabbak a nemzetközi összehasonlítások alapján számolt videojáték-függőség (3% körül) és közösségioldal-függőség (5% körül) előfordulásánál. Azok a játékosok, akik jelentősebb időt töltenek a Twitchen függőségi tünetek nélkül, nem számoltak be olyan problémákról, amelyek aggodalomra adhatnának okot a pszichés egészségük szempontjából.

Minden jel arra mutat tehát, hogy a Twitch-használatot a játékosok számottevő többsége egészséges keretek között tudja tartani, és az intenzív használat sem jár szükségszerűen mentális problémákkal.

Csupán a felhasználók nagyon kis részét érintheti a függőség kockázata, ők is inkább enyhe hangulati problémákról számoltak be. Természetesen további kutatások szükségesek az eredményeink megerősítésére. Az első látképünk a Twitch-használatról magyar játékosok körében mindazonáltal optimizmusra adhat okot: a Twitch egy szórakoztató kikapcsolódási lehetőségként van jelen az online közösségi térben, amely gazdagíthatja a játékélményt, és a gamerek közötti társas kapcsolatok kialakításának is új színteret ad.

A cikket Zsila Ágnes pszichológus, az ELTE Pszichológiai Intézetének munkatársa írta, aki médiapszichológiai kutatásokat végez.

A cikk alapjául szolgáló publikáció:

Zsila, Á., Shabahang, R., Aruguete, M. S., Bőthe, B., Gregor-Tóth, P., Orosz, G. (2023). Exploring the association between Twitch use and well-being. Psychology of Popular Media.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)